از نظر لغوى كار به معناى فعل و عمل و كردار انسان است و در اصطلاح، كار فعاليتى است نسبتاً دائمى كه به توليد كالا يا خدمات مىانجامد و به آن دستمزدى تعلق مىگيرد.
به عقيدهىِ بعضى از صاحبنظران در تعريف كار به نوع خاصى از كار توجه نشده است؛ بلكه كار را در مفهوم عام سرچشمهىِ انباشت ثروت و سرمايه و نهايتاً رشد و شكوفايى جوامع تلقى كردهاند. پولكس فن مىگويد:
مردم سرچشمه ثروتهاى منقول بوده و افزايش ثروت از كار و زحمت آنها ناشى مىشود.
از نظر برخى از اقتصاددانان ليبرال از جمله كلسن كار عبارت است از:
استفادهاى كه انسان از نيروهاى مادى و معنوى خود در راه توليد ثروت يا ايجاد خدمات مىكند.
بر اساس اين تعريف فعاليت و كار به طور عمده از طريق هدفها و ارزش محصولى كه توليد شده معين مىگردد؛ به عبارت ديگر كار زمينه را براى توليد و افزايش خدمات ايجاد مىكند.
به طور كلى كار عبارت است از:
مجموعه عملياتى كه انسان با استفاده از مغز، دستها، ابزار و ماشينها براى استفادهىِ عملى از ماده روى آن انجام مىدهد و اين اعمال نيز متقابلاً بر انسان اثر مىگذارد و او را تغيير مىدهد.
بر اساس تعريف مذكور كار داراى سه خصوصيت است:
نخست، كار مبتنى بر فعاليت فكرى و بدنى است؛
دوم، از طريق كار، كالايى توليد مىشود يا خدمتى عرضه مىگردد؛
سوم، در قبال انجام كار، دستمزدى پرداخت مىگردد.
در انديشهىِ حضرت على عليهالسلام مىتوان به صورت استنباطى كار را چنين بيان نمود: كار عبارت است از تلاش و كوشش انسانها براى آماده كردن زاد و توشهىِ آخرت در دوران زندگى در دنياى مادى.
حضرت على عليهالسلام مىفرمايد:
فَعَلَيكُمْ بِالجِدِّ وَ الاْءجْتِهَادِ، وَ التَأَهُّبِ، وَ الاْءستعدادِ، وَ التزَوّدِ فِى مَنْزِلِ الزادِ؛بر شما باد به تلاش و كوشش، آمادگى و آماده شدن و جمع آورى زاد و توشهىِ آخرت در دوران زندگى.
از ديدگاه على عليهالسلام در جامعه يكى از حقوق اوليهىِ مردم اين است كه همه حق دارند، شاغل باشند. كار كوچكى و بزرگى ندارد؛ مگر با توجه به كارى كه انجام مىدهند و هركس اعم از مرد و زن پاداش كار خود را خواهد ديد.