دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1027718
تعداد نوشته ها : 4306
تعداد نظرات : 4
 روايت 91
-----------کد لوگوي ما--------- ----- ------
----
Rss
طراح قالب
كار و تلاش؛ راهي براي قرب الهي

 حجت‌الاسلام «مصطفي حصيرباف»، مدير مؤسسه جامعةالقرآن الكريم و اهل‌البيت(ع) شوشتر در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، تأكيد مي‌كند: با توجه و نگرش به گفتار پيامبران و اولياي دين(ع) كه راهنمايان واقعي بشر به سوي كمال حقيقي هستند، اين نكته مهم كه كار و تلاش عامل نزديكي به خداوند است، از اهميت آشكار مي‌شود و با توجه به اين‌كه بي‌نيازي از ديگران، باعث عزت نفس در افراد مي‌شود، كسي كه كار مي‌كند و دستش را پيش ديگران دراز نمي‌كند، احساس عزت و كرامت مي‌‌كند؛ هر چند درآمد او اندك باشد.

وي تصريح مي‌كند: در تحقق اين اصل مهم، پيشوايان و رهبران الهي و معصوم(ع) ما بهترين الگو براي بشريت هستند، چنانچه حضرت علي(ع) در كلام رفيع و گهربار خود مي‌فرمايند: «حمل صخره‌هاي سترگ از قله‌ كوه‌هاي رفيع از بار منت آدميان برايم دوست داشتني‌تر است، برخي به من مي‌گويند كسب و كار براي تو ننگ است، اما ننگ و عار، در ذلت و خواريِ درخواست از ديگران است؛ اگر مي‌خواهي آزاد زندگي كني چون بردگان تن به كار ده و طمعت را از مال بني‌آدم به كلي قطع كن، نگو آن كار مرا كوچك و پست مي‌كند، بلكه گدايي و درخواست از مردم ذلت‌آور ‌است.»، آن‌گاه كه از مردم بي‌نياز باشي، هركاري كه مي‌خواهي داشته باش چه در اين صورت از همه مردم بلندقدر‌تر و ارجمند‌تر خواهي شد.»

حجت‌الاسلام حصيرباف، ادامه مي‌دهد: امام علي(ع)، شاگرد پيامبري است كه وقتي دست پينه‌بسته‌ كارگري را ديدند، بر آن بوسه زدند و فرمودند: «اين دستي است كه آتش آن را لمس نخواهد كرد.» در كتاب ميزان الحكمه از حضرت پيامبر اكرم(ص) روايت شده است كه «بنده هيچ غذايي نخورد كه محبوب‌تر از دسترنج او باشد و هركه شب را با تني خسته از كار بخوابد، آمرزيده مي‌شود.» همچنين در روايتي آمده است كه حضرت داود(ع) بر كفشگري گذشت و به او فرمودند: «كار كن و بخور؛ زيرا خداوند كسي را كه كار كند و بخورد دوست دارد و كسي را كه بخورد و كار نكند دوست نمي‌دارد.»

به گفته مدير مؤسسه جامعةالقرآن الكريم و اهل‌البيت(ع) شوشتر، مختصر آشنايي با آيات قرآن كريم و روايات اسلامي، بيان‌گر اين مدعاست كه اسلام پايه هرگونه بهره‌گيري مادي و معنوي انسان را سعي و تلاش مي‌داند؛ پيشوايان اسلامي براي اينكه الگويي به ديگران ارائه دهند، خود در بسياري از مواقع، كارهاي سخت و طاقت‌فرسا انجام مي‌دادند. در كتاب ميزان الحكمه از قول «فضل ابن ابي‌قره» آمده است كه: «بر حضرت امام صادق(ع) وارد شديم در حالي كه در باغ خود مشغول كار كردن بود. عرض كرديم خدا ما را فداي شما كند، اجازه دهيد براي شما كار كنيم يا غلامان كار انجام دهند. حضرت فرمود: «نه، مرا به حال خود بگذاريد، چون دوست دارم خداي عزوجل مرا ببيند كه با دست خود كار مي‌كنم و با رنج خود روزي حلال به دست مي‌آورم.» همچنين امام صادق(ع) فرمودند: «اميرالمؤمنين علي(ع) از دسترنج خود هزار بنده خريد و آزاد كرد.»

همچنين «ياسر داودي»، كارشناس قرآني خوزستان نيز در اين باره معتقد است كه سلوك بشري در فرهنگ اسلامي داراي دو بخش است؛ مادي و معنوي؛ كار و تلاش در بخش مادي معني مي‌شود و نماز نيز در بخش معنوي. امامان و پيشوايان دين اسلام نيز در سخن و عمل به مسئله كار و تلاش، تأكيد فراواني داشتند و از بيكاري دوري مي‌جستند. در روايات اسلامي آ‌مده كه اگر كسي به كار و تلاش مشغول باشد،‌ بهتر است از كسي كه كار را رها كند و به عبادت خدا مشغول باشد و به اين خود پاداش بيشتري داده مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: اسلام ديدگاه ارزشمندي نسبت به كار دارد، در واقع از قداست و محبوبيت زيادي برخوردار است؛ انجام كار محبوب است، چنانچه حضرت محمد(ص) نيز در اين باره فرموده‌اند: «اگر عبادت 70 قسم داشته باشد، بهترين آن كار و تلاش است.»

داودي مي‌گويد: انسان براي امرار معاش خود و زندگي كردن احتياج به كار و تلاش دارد و امام علي(ع) نيز به مانند ديگر ائمه اطهار به كار و تلاش مي‌پرداختند و حتي كشاورزي مي‌كردند. در قرآن كريم، كار و تلاش به عنوان عمل صالح تعبير شده است و براساس آ‌يه 105 سوره توبه «وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ، يعني بگو هر كارى مى‏خواهيد، بكنيد كه به زودى خدا در كردار شما خواهد نگريست»، كار و تلاش به عمل صالح تعبير شده است.

به گفته وي، براساس حديث «الكاد علي عياله كل مجاهد في‌سبيل‌الله، يعني كسي كه براي كسب درآمد براي خانواده‌اش تلاش كند، به مانند كسي است كه در راه خدا تلاش مي‌كند.» اين حديث بر اين مهم، تأكيد مي‌كند.

حجت‌الاسلام «علي‌ حيدري‌اهوازي»، مدرس حوزه علميه خرمشهر، در اين باره مي‌گويد: آدم فعال و كسي كه كار مي‌كند از فهم و شعور بالايي عنوان برخوردار است؛ هدف فرد فعال از كار و فعاليت و خدمت به خانواده با ديگر افراد متفاوت است، انسان بايد به كار خود رنگ و بوي خدايي بدهد تا در كارش موفق شود. در حديثي آمده كه «الكاد علي عياله كل مجاهد في‌سبيل‌الله»، «سخت‌كوشي و تلاش فرد به مانند جهاد در راه خداوند است.»

وي مي‌افزايد: اهل بيت(ع) نيز به اين موضوع تأكيد كرده‌اند و الگوي مناسبي در اين باره هستند، آن‌ها به كار و تلاش اهميت مي‌دادند، براساس حديثي از امام علي(ع) نيز بدترين افراد كساني هستند كه برادران خود را به خاطر خودشان به زحمت مي‌اندازند. كار و تلاش، وسيله تقرب به خداوند است، كسي كه نيروي خود را صحيح خرج كند، به خداوند نزديك‌‌تر است و در اين ميان اگر كسي، امرار معيشت خود را از طريق ديگران تأمين كند و ديگران متحمل سختي شوند، آسايش و رفاه او كاذب است و شادابي ندارد؛ به جرأت مي‌توان گفت آدم بيكار مرده است و سودي براي ديگران ندارد.

حيدري اهوازي مي‌افزايد: خداوند بر اساس يكي از آيات كريمه قرآن، مي‌فرمايد: «كسي كه حرفه‌اي در پيش گيرد و فعاليت كند، به مانند امانتي است كه بايد از آن استفاده كند.» امام صادق(ع) نيز در اين باره فرموده: «التجارة تزيد في‌العقل»، «تجارت عقل انسان را سرشار و بارور مي‌كند.»

به گفته مدرس حوزه علميه خرمشهر، راه‌هاي كسب درآمد و كار و تلاش متفاوت هستند، بر همين اساس بايد از در آمد حرام دوري كرد و كسب و كار حلال را در پيش گرفت. در برخي از روايات و احاديث آمده يك ركعت نماز كسي كه كار و تلاش مي‌كند و مشغول باشد، بر 70 ركعت نماز آدم بيكار برتري و ثواب دارد، در تعاليم ديني نيز آمده كه اهل بيت(ع) از جامعه‌اي كه در آن، فرد بيكار باشد و هميشه بارش بر دوش ديگران باشد، نفرت دارند و امام موسي كاظم(ع) نيز با وجود اين كه در زندان بودند، تمايل داشتند كه با پول زمين‌هاي خود اقدام به خريد و فروش كنند تا از ارزش‌ آ‌ن‌ها كاسته نشود و قيمت آن‌ها به روز حساب شود و رونق و كسب و كار از بين نرود.

«سيد حسين موسوي‌شوكه»، كارشناس قرآن كريم استان خوزستان، مؤمن واقعي را كسي مي‌داند كه عامل به كار صالح باشد. اين در حالي است كه يكي از شاخصه‌هاي آشكار كار و تلاش نيز بي‌نيازي از ديگران است كه باعث ايجاد عزت در انسان مي‌شود؛ بي‌شك عزت انسان حاصل نمي‌شود، مگر اينكه براساس عمل صالح فرد باشد.

وي مي‌گويد: دين مبين اسلام هميشه و در همه حال، انسان را به كار و تلاش تشويق مي‌كند. انسان نيز بايد در مسير اعتلا و سربلندي جامعه و دستيابي به اقتصاد مدرن و اداي حق و حقوق افراد جامعه گام بردارد. از مهم‌ترين لازمه‌هاي كار و تلاش در جامعه، مي‌توان نزديك شدن به خداوند را عنوان كرد، اين اصل مهم، از تعاليم پيامبران و اهل‌بيت(ع) به افراد بشر رسيده است، چنانچه پيامبر اكرم(ص) بر دستان كارگر بوسه مي‌زد و همين امر، ارزش كار و كارگر را مشخص مي‌كرد.

موسوي تصريح مي‌كند: خداوند سبحان در سوره «ملك» آيه 15 مي‌فرمايد: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَ كُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ»، «اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد، پس در فراخناى آن رهسپار شويد و از روزى [خدا] بخوريد و رستاخيز به سوى اوست.» يعني اين‌كه وقتي انسان روي دوش زمين سوار شد به اين معني بود كه زمين‌شناسي و معدن‌شناسي كند و با اين كارها روزي بگيرد و به عالمي كه بهشت نام دارد، راه يابد.

كارشناس فعاليت‌هاي قرآني خوزستان، ادامه مي‌دهد: براي رسيدن به بهشت در وهله اول بايد راه نزديك شدن به خدا را شناخت تا بتوان در نعيم ابدي راه يافت. يكي از راه‌هاي نزديك شدن به خدا همان كار و تلاش است، اگر مؤمن با عمل صالح آميخته شود به بهشت و خداوند نزديك مي‌شود؛ در سوره «محمد»، خداوند داستان بهشتي كه به افراد صالح در دنيا وعده داده شده را بيان مي‌كند، خداوند انسان را روي زمين خلق كرد و براي امري بسيار مهم و هدفي بزرگ، همه چيز را تسخير كرده است كه در خدمت او باشد تا گنج‌هاي زمين را با انواع و اقسام آن استخراج كند.

كارشناس قرآني خوزستان افزود: در تعاليم ديني اسلام و انبياء بسيار تأكيد شده كه كار و تلاش عامل اصلي موفقيت انسان براي رسيدن به درجات والا در زندگي انبياي الهي است و در آ‌يات 97 سوره «نخل»، 77 سوره «قصص»، 13 سوره «سباء»، 115 سوره «آل‌عمران» به كار و تلاش اشاره شده است.

موسوي ادامه داد: تاريخ بيانگر اين مدعا بوده كه حضرت آدم(ع) كشاورز بوده است، حضرت داود آهنگري مي‌كرد، حضرت عيسي(ع) نقاش بوده و حضرت محمد(ص) نيز به چوپاني و تجارت مي‌پرداخت، اين‌ها از اصولي‌ترين راه‌هاي رسيدن به پله‌هاي عزت و شرف دنيا و آخرت هستند.

وي تصريح مي‌كند: بزرگان دين، كار و تلاش را مايه پيشرفت و محقق شدن وظايف كاري عنوان كرده‌اند، به كار و تلاش شرافتمندانه نيز تأكيد بسياري شده است. تقليد از بزرگان ديني در كارهاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و ... به همه افراد توصيه شده است تا بتوان به قله‌هاي پيشرفت دست يافت و بهره‌گيري از تجربيات علمي و راه و روش‌هاي سپري شده توسط افراد موفق مي‌تواند در اين مدعا تأثيرگذار باشد.

به گفته كارشناس فعاليت‌هاي قرآني خوزستان، خداوند سبحان در آ‌يه 75 سوره «طاها» فرموده است: «وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُوْلَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى»، «و هركه مؤمني به نزد او رود در حالى كه كارهاى شايسته انجام داده باشد، براى آنان درجات والا خواهد بود.» يعني اين‌كه جايگاه اهل ايمان در بهشت است، اما كسب درجه و جايگاه بهشت مربوط به تزكيه نفس و تلاش و فعاليت افراد است، افراد بايد خود را از آلودگي‌ها پاك كنند و در اين آيه، ايمان با عمل صالح مقرون شده است و ايمان بدون عمل و تلاش هيچ نتيجه و ثمري ندارد.

موسوي ادامه مي‌دهد: عزت، موهبت الهي است كه ذات‌ مقدس باري‌تعالي به انسان مخلص و مؤمن عطا مي‌كند، اصل بي‌نيازي نيز در باعزت زندگي كردن افراد به دست مي‌آيد، امام علي(ع) نيز فرموده است: «من اعتز بغيرالله هلك العز»، «اگر كسي در غير خداوند، عزت را طلبيد، عزت او را از بين مي‌برد و باعث هلاك او مي‌شود.»

حجت‌الاسلام «محمدحسين محمدي»، معاون حوزه عمليه رامهرمز،مي‌گويد: در آيه 71 سوره «نحل» اشاره زيبايي به كار و تلاش شده است. در اين آيه، همه افراد به فعاليت دعوت شده‌اند و تأكيد شده كه كار و تلاش افراد تؤام با تقوا باشد، افراد بايد تقواي الهي را در هر مكان و زماني مدنظر قرار دهند. در ‌آيات و روايات اسلامي به اهميت كار و تلاش اشاره فراواني شده است. آيه 27 سوره «شوري» نيز به اين مهم تأكيد دارد؛ اين آيه شريفه بيان مي‌كند كه انسان هر كاري انجام دهد، اعمال و نتيجه آن متوجهش مي‌شود.

وي مي‌افزايد: وقتي انسان دچار فقر و محروميت مي‌شود، مي‌تواند با كار و تلاش از اين حالت خارج شود، از سويي ديگر، اين سستي و تنبلي را در پيش گيرد و در همان حالت بماند. با توجه به مفهوم و تفسير اين ‌آيه در جلد 20 تفسير نمونه، كمبود‌ها و محروميت‌هاي انسان در مسير زندگي‌اش، نتيجه اعمال اوست. اگر نهايت تلاش خود را به كار گيرد ولي باز هم به موفقيت دست نيابد و حس كند كه درها به رويش بسته شده است، نبايد پشيمان شود.

محمدي تصريح مي‌كند: در اين ميان، بنده بايد بداند كه همه چيز به طور مطلق از آن خداوند است و نبايد نااميد شود، بلكه بايد بيش از اين تلاش كند و ناسپاسي به درگاه خداوند نداشته باشد. در اين‌باره آ‌يات و روايات زيادي آمده كه مؤمنان بايد صبح زود براي كار و تلاش از خانه خارج شوند. همچنين دعاي كسي كه سالم است، اما كار نكند، مستجاب نخواهد شد، بايد براي طلب روزي، صبح زود از خانه خارج شد.

وي ادامه مي‌دهد: در برخي آيات و روايات ديگر اسلامي، رزق و روزي از آن خداوند است و خداوند فرموده: «بنده هر چه تلاش كند، من تشخيص مي‌دهم كه به هركسي چه چيزي بدهم و چه چيزي ندهم.» بر اساس آيات، نبايد اين شبهه پيش آيد كه بندگان در پي كار و تلاش نباشند. بلكه با مراجعه به روايات اسلامي مي‌توان دريافت كه انسان نمي‌تواند با حرص و ولع در پي كار و تلاش باشد و خود را اذيت كند. ديگر اين كه افراد نبايد زهد را پيشه خود قرار دهند و از كار و تلاش دست كشند و فقط به دعا بپردازند. اسلام از افراط و تفريط دوري مي‌جويد، كار و تلاش بايد متعادل باشد.

معاون حوزه عمليه رامهرمز، اظهار مي‌كند: در ‌آيه 75 سوره «طاها» نيز، مقصود از كار و تلاش، عمل صالح افراد است. خداوند در اين باره فرموده: «هركس با ايمان، نزد من آيد و عمل صالح انجام دهد، درجات عالي مي‌يابد.» همچنين در آيات ديگر اين سوره، افراد خطاكار، در محضر خداوند در آتش دوزخ نه مي‌ميرند و نه زندگي مي‌كنند، بلكه دچار عذاب مي‌شوند. آيه ديگر سوره «طاها» نيز اهل بهشت را افرادي معرفي مي‌كند كه بقاي جاويد مي‌يابند، آن‌ها به دنبال عمل صالحي هستند كه پيش از ورود به بهشت فرستاده بودند. پاداش آن‌ها، پاداش پاكي آن‌ها است.

آيه 75 سوره «طاها»، اشاره به اعمال نيك و بد افراد دارد. همچنين كار و تلاش بايد با تقوا همراه باشد، و افراد از حرص و طمع دور باشند؛ كار و تلاش بايد حلال باشد تا نمونه بارز عمل صالح باشد.

حجت‌الاسلام «عبدالحسين شوشتري»، نماينده ولي‌فقيه در ناحيه سپاه پاسداران شوشتر، مي‌گويد: در دين اسلام بازنشستگي نداريم، در سوره «جمعه» نيز به اين نكته اشاره مي‌شود كه افراد حتي در روز جمعه نيز بايد فعاليت كنند؛ البته با قبول به پايان رسيدن دوران فعاليت افراد و جايگزيني نيروهاي جوان، فرد بايد در كار و جايگاه ديگري فعاليت خود را ادامه دهد. كار كردن و داشتن شغلي آبرومند، وسيله امرار معاش و تأمين مايحتاج زندگي است كه باعث ايجاد شخصيت، استقلال، عزت و حس اعتماد به نفس در افراد مي‌شود.

وي مي‌افزايد: افراد با حاصل دسترنج خود نه تنها امرار معاش مي‌كنند، بلكه احساس افتخار، عزت و سربلندي مي‌كنند و خود را عضو فعال و تأثيرگذاري در جامعه مي‌دانند، در مقابل افراد بيكار احساس سرخوردگي و ضعف مي‌‌كنند.

به گفته شوشتري، افراد بيكار در نزد ديگران خود را عضوي بي‌فايده در جامعه تلقي مي‌كنند؛ خود افراد بيكار در تصميم‌گيري اجتماعي، مشاركت جدي نخواهد داشت و آثار مخرب بيكاري در جامعه بدبيني‌هاي غير واقع‌بينانه به ديگران و پيامدهاي ناگوار را به همراه دارد.

نماينده ولي‌فقيه در ناحيه سپاه پاسداران شوشتر، تصريح مي‌كند: كار و تلاش، وظيفه اجتماعي است، حتي اگر شخص هيچ احتياج مالي نداشته باشد، مسئوليت اخلاقي ايجاب مي‌كند كه بيكار نباشد و در اين ارتباط 360 مرتبه در قرآن كريم به صراحت به اهميت كار و تلاش اشاره شده است.

خداوند سبحان در آيه 23 سوره «روم» مي‌فرمايد: «وَ مِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ»، «و از نشانه‏‌هاى [حكمت] او خواب شما در شب و [نيم] روز و جستجوى شما [روزى خود را] از فزون‏بخشى اوست در اين [معنى نيز] براى مردمى كه مى‏شنوند، قطعاً نشانه‏‌هايى است.» همچنين در آ‌يه 73 سوره «قصص» به اين مهم اشاره شده است. در اين آيات در كنار نعمت خواب و شب و روز، مسئله كار و تلاش مطرح شده است و آن را به عنوان سنتي ذكر مي‌كند كه بندگان خود را درباره آن سپاس گويند.

شوشتري ادامه مي‌دهد: نكته مهمي كه درباره كار و تلاش آ‌مده اين است كه جايگاه مؤمن، بهشت است، كسب درجات بهشت نيز با اعمال صالح افراد مرتبط است و ممكن است كسي در دنيا خيلي زحمت بكشد، اما ايمان نداشته باشد و كار و تلاشش براي خدا نباشد، اين كار او ارزش ندارد. براساس ‌آيه‌اي از قرآن كريم تأكيد شده كه در بحث كار و تلاش، افراد بايد به خداوند ايمان داشته باشند و عمل فرد بايد صالح باشد؛ با كار و عمل صالح و مفيد، مي‌توان نياز جامعه را تأمين كرد.

نماينده ولي‌فقيه در ناحيه سپاه پاسداران شوشتر، تاكيد مي‌كند: در عمل صالح نيز اهم و مهم وجود دارد و درباره عمل صالح بعد از ايمان به خداوند، تشخيص عمل صالح مهم است؛ ديگر اين كه بتوان به عمل صالح پايبند بود. استقامت در راه عمل صالح نيز سومين موردي است كه بايد موردنظر قرار گيرد.

وي مي‌گويد: براساس آيات و روايات اسلامي، مؤمنان شاغل، محبوب خداوند هستند. اسلام، پاداش كساني را كه در راه تأمين معاش خود و خانواده تلاش مي‌كنند، هم‌سنگ پاداش مجاهدان و رزمندگان خدا مي‌داند.

شوشتري با اشاره به اينكه امام صادق(ع) در حديثي مي‌فرمايد: «الكاد علي‌ عياله، كلمجاهد في‌سبيل‌الله.» افزود: پيامبر اكرم(ص) زماني كه از جنگ تبوك به مدينه بازگشت، با «سعد انصاري» كه نتوانسته بود همراه پيامبر اكرم(ص) به جنگ برود، مواجه شد و دستان خشك و ترك‌خورده سعد انصاري را ديد، دليل را از او پرسيد، سعد پاسخ داد كه براي تأمين مايحتاج اهل و عيالم با طناب و بيل كار مي‌كنم. پيامبر بر دستان او بوسته زدند و فرمودند: «اين دستي است، كه در آتش جهنم نمي‌سوزد.»، از سوي ديگر افراد بيكار و كساني كه بار زندگي خود را بر دوش ديگران مي‌اندازد، مورد لعن و نفرين اولياي اسلام هستند.

وي مي‌افزايد: پيامبر اسلام(ص) فرمودند: «كسي كه بار زندگي خود را بر ديگران بياندازد ملعون است.»

«كد كد ‌العبد، ان احبيتُ انت تصبح حراو قطع الامال من مال بني‌آدمَ طُرا؛ يعني اگر مي‌خواهي آزاد زندگي كني مثل بردگان تلاش كن و آرزويت را از مال ديگران به طور كلي قطع كن لاتقل ذا مكسب يزري، فقصد الاناس ازرا

انت ما استيقنت عن غيرك علي‌الناس قدرا

نگو كه اين كار مرا پست مي‌كند، زيرا درخواست از مردم خرد كننده‌تر است.

زماني كه از ديگران مستغني و بي‌نياز باشي از همه مردم ارجمندتر هستي.

«فاطمه برهان‌نيا»، مدرس حوزه علميه بندر امام خميني(ره)، كار و تلاش از ديدگاه اسلام، نوعي عبادت مقدس به شمار مي‌آيد كه مكمل و محرك معنوي سير انسان مسلمان است و روايات و آ‌يات اسلامي نيز گواه اين مسئله است كه بدترين شخص نزد خداوند، كسي است كه براي انجام امور روزانه كار و تلاش نكند.

وي اظهار مي‌كند: خداوند سبحان، برترين عمل را عملي‌ مي‌داند كه باعث نزديكي به او شود، به گفته اميرالمؤمنين علي(ع) نيز برترين نوع عمل آن است كه مبتني بر قوانين اسلامي باشد و شارع مقدس، آن را براي سلامتي جامعه، زيان‌آور ندانسته باشد و نزديكي بشر به خداوند برترين عمل از ديدگاه قرآن عنوان شده است. اسلام دين كار و فعاليت و آيين سعي و عمل است؛ تمام مردم براي تأمين زندگي با عزت و شرافتمندانه در تلاش و كوشش هستند و در دين اسلام، كساني كه از كار شانه خالي ‌كنند و براي تأمين مايحتاج زندگي خود، به دنبال كار و تلاش نباشند، مورد انزجار قرار مي‌گيرند؛ در حقيقت دين اسلام نسبت به تأمين دنيا و آخرت انسان‌ها، بسيار حساس بوده و سفارش كرده است.

مدرس حوزه علميه بندر امام خميني، ادامه داد: در اين ميان، اسلام دو چيز را مدنظر قرار داده است و مسلمانان را به انجام آن تشويق و ترغيب مي‌كند؛ اول، كار و تلاش فراوان براي امور دنيوي و اخروي و دوم، سخت‌كوشي و مقاومت در مقابل سختي‌ها.

امام صادق(ع) در حديثي، بدترين مردم نزد خداوند را فردي مي‌داند كه در شب، مانند مرداري در رختخواب افتاده باشد و در روز، عمرش را به بطالت بگذراند و تلاش نكند و بخواهد كه از دسترنج مردم استفاده كند.

مدرس حوزه علميه بندر امام خميني، مي‌گويد: كار و تلاش، وسيله كسب روزي حلال مي‌شود و عزت‌مندي مسلمانان را به همراه دارد؛ ارتزاق از دسترنج مردم، زشت و ناپسند است و ‌بيكاري، سرمنشأ نادرستي و فساد در جامعه خواهد بود. امام علي(ع) در حديثي فرمودند: «اگر تن دادن به شغل و كار، مايه زحمت و رنج است، بيكاري دائمي نيز باعث فساد و نادرستي مي‌شود.»، اهميت كار در جامعه اسلامي، ريشه در اعتقادات اسلامي دارد و در آموزه‌هاي ديني، سعي و تلاش براي اداره زندگي و خانواده، به مانند جهاد در راه خدا تشبيه شده است.

وي ادامه مي‌دهد كه در مكتب اسلام، دستورات متعددي وارد شده و از مجموع آن‌ها مي‌توان به ديدگاه اسلام درباره كار و تلاش پي برد. قداست شغل در دين اسلام مورد توجه است. پيامبر اسلام(ص) نيز در اين باره فرموده «اگر عبادت 70 بخش دارد، برترين آن طلب روزي حلال است.»

به گفته برها‌ن‌نيا، وجوب كسب معيشت از مهم‌ترين موارد اهميت كار و تلاش در اسلام است. كار و تلاش، باعث رشد عقلاني مي‌شود. امام صادق(ع) نيز در اين باره مي‌فرمايد: «تجارت، عقل را رشد مي‌دهد.»

وي مي‌افزايد: كسب آ‌رامش روحي و سلامت جسمي از ديگر مواردي است كه به دنبال كار و تلاش به دست مي‌آيد، برطرف شدن فقر و تأمين اجتماعي نيازمندان نيز از عواقب توجه به كار و تلاش عنوان شده است، چنانچه امام باقر(ع) در اين باره فرمودند: «هركس براي بي‌نيازي از مردم و تلاش براي رفاه خانواده و خيرخواهي، به همسايه خود در طلب مال و امكانات برآيد، روز قيامت در حالي محشور مي‌شود كه صورتي همچون بدر درخشان خواهد داشت و خداوند را ملاقات مي‌كند.»

مدرس حوزه علميه بندر امام خميني، ادامه مي‌دهد: مقام معظم رهبري نيز در بياناتي خطاب به كارگران اظهار كرد: «من به شما كارگران سفارش مي‌كنم در هر بخش و جايي كه مشغول هستيد، كار را عبادت بدانيد، كاري كه براي توسعه و پيشرفت كشور مي‌كنيد، يك عبادت قطعي است.»

وي مي‌گويد: در قرآن كريم، كسب رزق و روزي به چند دسته تقسيم شده است؛ كارهاي «حرام» به مانند تهيه و توليد شراب كه رد شده است، كار دوم كارهاي «مباح» كه انجام دادن و يا ندادن آن فرقي نمي‌كند، گروه سوم، كارهاي «مستحب» كه به نفع جامعه هستند، دسته چهارم كارهايي هستند كه اسلام، آن‌ها را نهي كرده است و بهتر است كه انجام نشوند و كارهاي «مكروه» نامگذاري شده‌اند، گروه پنجم كارهاي «واجب» هستند كه بايد فرد، آن‌ها را انجام دهد.


X